لپ تاپ ایسوس

نحوه استفاده صحیح از باتری لپ تاپ

در این مقاله سعی داریم به سوالاتی که درباره نحوه درست استفاده از باتری لپ تاپ دارید پاسخ دهیم تا باتری لپ تاپ شما حداکثر طول عمر خود را داشته باشد و اگر دچار خرابی شده نکاتی درباره تعمیر آن به شما بگوییم. سوالاتی از قبیل: آیا در شارژ ماندن مداوم لپ تاپ باعث خرابی آن میشود؟ چندین علامت خرابی باتری، مضرات استفاده از لپ تاپ فاقد باتری، نحوه انجام تست سلامت باتری و … در این مقاله به تمام اینها پرداخته میشود.

باتری لپ تاپ هم مانند هر وسیله سخت افزاری دیگری، طول عمری دارد و با گذشت زمان هم لپ تاپ و هم اجزای آن از جمله باتری، دچار فرسودگی و خرابی میشود. شاید باورش سخت باشد لپ تاپی که تهیه کردید با وجود شکوه و قدرت اولیه اش روزی دچار خرابی میشود. ما در این مقاله به شما راهکارهای مراقبت از باتری لپ تاپ را میگوییم تا شما بیشترین بیشترین استفاده را از باتری لپ تاپ خود ببرید. حواستان باشد تمامی این نکات را رعایت کنید.

محتوا نمایش
اهمیت باتری لپ تاپ ایسوس:

میتوان گفت باتری لپ تاپ از مهمترین اجزای سخت افزاری آن میباشد. برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه، به لپ تاپ و جا به جایی آن از مکانی به مکان دیگر نیاز داریم به عنوان مثال فعالیت هایی مانند: نشان دادن نمونه کارها و بازاریابی و فروش محصولات، ارائه مقاله در سمینار، برای درس و دانشگاه و … بنابراین لازم است لپ تاپ را در بسیاری از مواقع با خود به همراه داشته باشیم و چون امکان دسترسی به پریز برق همه جا وجود ندارد، لازم است باتری لپ تاپ سالمی داشته باشیم تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.

باتری چندین مدل از لپ تاپ های ایسوس

 

مواردی که رعایت آنها باعث افزایش طول عمر باتری لپ تاپ ایسوس میشود:

اگر مواردی را که در قسمت زیر توضیح میدهیم رعایت کنید میتوانید مطمئن باشید که باتری لپ تاپ شما حداکثر عمر خود را خواهد داشت.

1-نگهداری لپ تاپ در جای خنک:

هنگامی که در حال انجام کار با لپ تاپ نیستید هم آن را در جای خنک نگهداری کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده مشخص شد وقتی دمای باتری 0 درجه سانتیگراد ( 37 درجه فارنهایت ) است، 94% از ظرفیت خود را حفظ کرده و وقتی دمای آن 40 درجه سانتیگراد ( 104 درجه فارنهایت ) است، 65% از ظرفیت خود را نگه میدارد.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر در حال نصب و اجرای نرم افزار سنگینی بر روی لپ تاپ هستید، امکان دارد لپ تاپ با سرعت زیاد رو به داغ شدن برود و این افزایش حرارت برای باتری و سایر سخت افزار های لپ تاپ بسیار مضر است. در این صورت فن داخلی لپ تاپ به تنهایی قادر به خنک کردن لپ تاپ نیست بنابراین سعی کنید محیط را خنک نگه دارید و از فن های اضافه و کول پد استفاده کنید تا در این ساعات طولانی کار با لپ تاپ، باتری و سایر سخت افزارهای لپ تاپ آسیب نبینند.

همچنین توجه داشته باشید هنگام استفاده از لپ تاپ آن را روی سطح نرم که اطراف آن را وسایل احاطه کرده اند نگذارید. قرار دادن لپ تاپ روی سطوح نرم مانند مبل و تخت و حتی روی پا باعث داغ شدن هرچه سریع تر آن میشود بهترین گزینه برای نگه داشتن لپ تاپ روی آن، میز میباشد به علت سطح سخت و محکمی که دارد هوا به راحتی از اطراف آن عبور میکند. توجه داشته باشید که قرار دادن لپ تاپ روی پا عوارضی را به دنبال دارد از جمله این که ممکن است گرما و داغی لپ تاپ باعث سوختن پوست شما شود و هینطور گرما و حرارت بدن شما باعث زودتر داغ شدن لپ تاپ میشود. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که ببینید دریچه فن لپ تاپ کجا قرار دارد و آن را مسدود نکنید.

استفاده از کول پد جهت خنک نگه داشتن لپ تاپ

2-شارژ لپ تاپ را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید:

توجه داشته باشید نگذارید شارژ باتری لپ تاپ از 40 درصد پایین تر بیاید! به محض اینکه مشاهده کردید شارژ باتری لپ تاپ شما به 40 درصد رسید، آن را به شارژ وصل کنید و تا وقتی به 80 درصد نرسیده آن را از برق جدا نکنید. بنابراین اگر مدام در حال کار با لپ تاپ خود هستید باید شارژ لپ تاپ از حد 80-40 درصد آن طرف تر نرود.

3-نگدارید شارژ باتری به 0 برسد!

به هشدارهایی که لپ تاپ برای کم شدن باتری میدهد توجه کنید و سریعا تا زمانی که به 0 نرسیده است آن را به برق متصل کنید تا شارژ شود. زیرا وقتی شارژ باتری به 0 برسد طول عمر آن به شدت کاهش یافته و به سادگی دچار آسیب میشود. بنابراین تا زمانی که قصد نصب باتری جدید بر روی لپ تاپ را ندارید، نگذارید شارژ آن تا 0 درصد خالی شود. اگر پس از تهیه باتری جدید، متوجه شدید که باتری شارژ نمیشود، احتمالا مشکل از آداپتور است.

4-هنگامی که سلامت باتری به زیر 80 درصد رسید آن را تعویض کنید

حتی با وجود اینکه تمام نکات مربوط به حفظ سلامت باتری را رعایت کنید ولی باید بدانید که باتری هم مانند دیگر وسایل عمر مفیدی دارد و به مرور زمان عملکردش ضعیف شده و ظرفیت آن رو به پایین میرود. شرکت های تولید کننده لپ تاپ معمولا آستانه ای که برای ظرفیت باتری های لپ تاپ در نظر میگیرند مانند شرکت اپل، 80 درصد است. یعنی هنگامی که ظرفیت باتری زیر 80 درصد رسیده است بهتر میباشد که آن را عوض کنید زیرا در غیر این صورت مقاومت داخلی باتری تا حد زیادی شروع به افزایش کرده و هر بار که میخواهید دستگاه را شارژ کنید مدت زمان بیشتری طول میکشد و این مسیر اصطحلاکی باعث آسیب فراوان به دستگاه و کاهش بازدهی آن میشود.

باتری اغلب لپ تاپ ها به راحتی قابل تعویض است حتی بعضی از آنها مانند اولترابوک ها نیز به راحتی توسط یک پیچ گوشتی باز میشوند و باتری را میتوانید عوض کنید. در ادامه مقاله سعی داریم پاسخ سوالاتی که ممکن است در آینده برایتان پیش بیاید را بدهیم.

آیا نیاز است باتری لپ تاپ را از آن جدا کنیم؟ اگر هست، چه زمانی؟

جدا کردن باتری از لپ تاپ وقتی نیاز است که لازم باشد سخت افزار درونی لپ تاپ تعویض گردد در غیر این صورت باتری باید در لپ تاپ بماند و حتی هنگامی که به برق دسترسی آسان دارید و مدام در حال کار کردن با لپ تاپ هستید نیازی نیست باتری از لپ تاپ جدا شود و ماندن آن در لپ تاپ مزایایی نیز دازد.

مزایای حفظ باتری در لپ تاپ ایسوس:

. در صورتی که قطعی برق پیش بیاید و لپ تاپ خاموش شود و شما در حال انجام کار مهمی با لپ تاپ باشید، وجود باتری به عنوان پشتیبان عمل کرده و لپ تاپ با استفاده از آن یکباره خاموش نمیشود و هیچ یک از داده های شما که در حال انجام آنها بودید پاک نمیشود.

. اگر شارژ باتری لپ تاپ نصفه و نیمه مانده باشد با اتصال به آداپتور AC، باتری با گذشت زمان به طور کامل شارژ میشود.

. در صورتی که شارژ باتری کامل شد، باز هم ایرادی ندارد که لپ تاپ به برق باشد زیرا اغلب باتری های مدرن دارای قطع کن هوشمند هستند و پس از اینکه شارژ کامل شد، خود جریان برق را قطع کرده و در حین استفاده از برق به باتری آسیب نمیرسد و مجدد شارژ نمیشود.

علت ثابت ماندن درصد باتری لپ تاپ ایسوس چیست؟

3 احتمال برای این مسئله وجود دارد:

. خراب بودن باتری

. وجود نقص نرم افزاری

. قدیمی بودن باتری که باعث شارژ با سرعت پایین میشود

نشانه های خرابی باتری لپ تاپ ایسوس:

اگر به موارد زیر در مورد باتری لپ تاپ برخوردید بهتر است بدانید وقت آن رسیده تا باتری لپ تاپ را عوض کنید.

1-بالا رفتن حرارت و داغ شدن بیش از اندازه لپ تاپ:

داغ شدن لپ تاپ در حین انجام کارهای سنگین طبیعی است ولی حین انجام کارهای ساده و روزانه غیر عادی میباشد و احتمالا در این حالت متوجه شدید که فن های لپ تاپ با سرعت بیشتری فعالیت میکنند و باد گرم از آن خارج میشود. در این صورت میتوان گفت باتری لپ تاپ مشکل دارد. باتری موجود در لپ تاپ هایی که ظرفیت کمتری دارند نسبت به باتری لپ تاپ هایی که ظرفیت بیشتری دارند، گرما و حرارت بیشتری دریافت کرده و سریع تر داغ میشوند.

بالا رفتن دمای بیش از حد لپ تاپ

2. خاموش شدن های پی در پی و مداوم لپ تاپ:

اکثر کامپیوترها و لپ تاپ های مدرن مجهز به سیستم خاموش کردن خودکار هستند تا قبل از آسیب رسیدن به دستگاه، آن را خاموش کنند. اما گاهی این خاموش شدن ها خبر از مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری میدهد. دلایلی چون مشکل درایور، داغ شدن بیش از اندازه لپ تاپ، تنظیمات حالت sleep و خراب بودن سخت افزارها از جمله باتری میتواند دلیل این خاموش شدن های مکرر لپ تاپ باشد.

خاموش شدن لپ تاپ به طور اتوماتیک و خودکار

3. هشدار ویندوز لپ تاپ:

تمامی سیستم عامل ها از جمله ویندوز، ممکن است به شما پیغامی تحت عنوان ” برای جلوگیری از خاموش شدن لپ تاپ نیاز به تعویض باتری دارید” بدهند. اگر لپ تاپ شما این پیام را ارسال نمیکند باید خودتان آن را چک کنید. ما به شما مگوییم که چگونه. به این صورت که:

در قسمت تول بار پایین صفحه روی نماد باتری کلیک کنید اگر پیامی با عنوان Plugged in not charging داشتید، لازم است هرچه سریع تر باتری لپتاپ را تعویض کنید.

4. شارژ طولانی مدت باتری لپ تاپ لیسوس:

اگر باتری لپ تاپ برای شارژ شدن زمانی بیشتر از 45 دقیقه تا 1 ساعت لازم دارد، به این معنی است که احتمالا باتری خراب است و بهتر است تعویض گردد.

5.عمر مفید باتری لپ تاپ ایسوس:

همانطور که میدانید تمامی دستگاه ها دارای عمر مفیدی هستند و پس از آن باید عوض شوند. باتری لپ تاپ نیز در اثر استفاده طولانی مدت ممکن است از کار بیفتد و معمولا 2 سال یکبار باید تعویض گردد.

مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ ایسوس را حل کنید!

  1. لپ تاپ را به یک پریز برق دیگر وصل کنید: لپ تاپ را از برق جدا کرده و پس از چند دقیقه آن را به پریز دیوار یا اتاقی دیگر وصل کنید اگر در این صورت لپ تاپ شارژ شد مشکل از لپ تاپ نیست. برای اطمینان از شارژ شدن لپ تاپ به چراغ های شارژ که روی جایی از دستگاه هستند دقت کنید و این چراغ ها نشان میدهند که لپ تاپ در حال شارژ شدن هست یا خیر.
  2. آداپتور برق را بررسی کنید: تمام طول سیم شارژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دچار فرورفتگی، پارگی و یا عایق فرسوده نشده است. اگر متوجه هرگونه ایراد و نقصی شدید و یا بوی پلاستیک سوخته حس کردید به احتمال زیاد ایراد از سیم است. در این مورد میتوانید از آداپتور دیگری برای شارژ لپ تاپ استفاده کنید. توجه داشته باشید هنگامی که آداپتور به درستی به لپ تاپ متصل است، نباید آن را تکان دهید.

پارگی سیم لپ تاپ

3.باتری لپ تاپ را خارج کنید: باتری لپ تاپ را خارج کرده و سپس آن را جای بزنید سپس لپ تاپ را روشن کنید اگر روشن  نشد دوباره باتری را خارج کرده و دکمه پاور را 10 ثانیه فشار دهید تا باقی مانده شارژ لپ تاپ خارج شود سپس سیم شارژ را به لپ تاپ متصل کنید و ببینید که آیا لپ تاپ شارژ را دریافت کرده و روشن میشود یا خیر. اگر لپ تاپ قبلا روشن نبود ولی بدون باتری کار میکرد، احتمالا شما به باتری جدید نیاز دارید.

4.گاهی با یک خاموش و روشن کردن ساده لپ تاپ میتوانید مشکل آن را حل کنید به این صورت که لپ تاپ را خاموش کرده و پس از نیم ساعت مجدد آن را روشن کنید سپس کابل شارژ را به لپ تاپ وصل کنید و ببینید که لپ تاپ شارژ دریافت میکند یا خیر. این کار به خنک شدن دستگاه هنگامی که حرارت آن زیاد از حد بالا رفته نیز کمک میکند.

5.بررسی پورت های شارژ، پریزها و کابل ها: پورت های شارژ لپ تاپ را بررسی کرده و از تمیز بودن و گرد و غبار و زباله نگرفتن آن مطمئن شوید. در غیر این صورت یک گوش پاک کن را با کمی الکل مرطوب کنید و داخل پورت ها را تمیز کنید.قبل از اینکه دوباره کابل ها را به لپ تاپ وصل کنید از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید. اگر متوجه شدید که پورت های لپ تاپ شما آسیب دیده و یا شل شده است حتما اگر تخصص ندارید آن را برای تعمیر به تعمیرکار بسپارید.

همیشه مطمئن شوید که کابل ها به درستی متصل شده اند و تا حد امکان به جای استفاده از شارژ های متفرقه، از شارژ های اصلی استفاده کنید.

ارتباط عدم استفاده از باتری لپ تاپ با خرابی آن:

بله بهتر است حتی در صورت استفاده از برق، باتری به لپ تاپ متصل باشد. در واقع بدون استفاده گذاشتن لپ تاپ تاثیری در طول عمر آن ندارد و به هر حال لیتیوم های موجود در باتری در صورتی که از آن اسفاده کنید یا آن را بی استفاده بگذارید پس از مدتی خراب میشوند. لازم به ذکر است بعد از جدا کردن باتری از لپ تاپ در واقع پشتیبان برق لپ تاپ را جدا میکنید و اگر به طور ناگهانی برق قطع شود لپ تاپ نیز به طور ناگهانی خاموش شده بدون آنکه مراحل درست خاموش کردن لپ تاپ را طی کرده باشید. این مسئله میتواند آسیب جدی به لپ تاپ وارد کند.

مضرات انجام کار با لپ تاپ ایسوس فاقد باتری:

کمی قبل درباره اهمیت استفاده از باتری لپ تاپ توضیح دادیم اکنون لازم میدانیم این نکته را اضافه کنیم که به دلیل وجود نوسانات برق نیز لازم است باتری در لپ تاپ وجود داشته باشد زیرا هنگامی که تغییرات جریان برق رخ میدهد، موجب از کار افتادگی اجزای مادربرد لپ تاپ میشود اما باتری میتواند جلوی این آسیب را بگیرد.

اگر در جایی زندگی میکنید که احتمال دارد بارهای الکتریکی با شدت بالایی وجود داشته باشد باید حتما لپ تاپ شما باتری داشته باشد.

تست سلامت باتری لپ تاپ ایسوس در سیستم عامل ویندوز:

در اینجا 2 روش برای انجام این تست به شما معرفی میکنیم.

روش اول که مناسب ویندوز 8 به بالا است:

. کلیک روی منوی استارت سپس جستجوی Power Shell و بعد روی گزینه های آن کلیک کنید

. به گزینه Batteryreport رفته و اینتر را بزنید

. گزارشی که میبینید در واقع میزان سلامت باتری لپ تاپ شما است

روش دوم که مناسب لپ تاپ های قدیمی تر است:

. Windows key+X to open Win+X Menu

. انتخاب Command Prompt

. تایپ Powercfg/battery report در منوی باز شده

. گزارشی که مشاهده میکنید میزان سلامت باتری لپ تاپ را نیز نشان داده است.

نکاتی مهم برای مراقبت از باتری لپ تاپ ایسوس:

. شرکت های اپل و مایکروسافت همیشه در حال به روز رسانی سیستم عامل خود هستند تا به سلامت باتری هایشان کمک کنند بنابراین توجه داشته باشید همیشه لپ تاپ خود را با آخرین نسخه سیستم عامل بروزرسانی کنید تا سلامت باتری دستگاهتان حفظ شود.

. لپ تاپ خود را از دمای محیط خیلی سرد ( کمتر از 0 درجه سانتیگراد ) و خیلی گرم ( بیشتر از 35 درجه سانتیگراد ) دور نگه دارید زیرا به باتری آسیب میرساند.

. اگر لپ تاپ دارای مودم های اتصالی است که بدون استفاده هستند مودم های 4G،wifi یا بلوتوث را خاموش کنید تا در مصرف باتری صرفه جویی شود.

. اگر میخواهید عمر باتری شما زیاد باشد بهتر است روشنایی صفحه نمایش را که از انرژی بر ترین اجزای لپ تاپ است به صورت دستی کم کنید یا برای راحتی تنظیم خودکار آن را فعال کنید.

کم کردن نور صفحه نمایش لپ تاپ

. اگر برنامه هایی در پس زمینه لپ تاپ دارید که از آنها استفاده نمیکنید آنها را ببندید زیرا آنها به سرعت باتری را کاهش میدهند.

. تنظیمات لپ تاپ را در حالتی قرار دهید که به بهترین شکل باتری را در حالت صرفه جویی قرار دهد. زیرا امروزه تمامی سیستم عامل ها دارای سرویس هایی هستند که در استفاده از باتری و برق لپ تاپ نظارت دارند.

. اگر از USB استفاده نمیکنید آن را از لپ تاپ جدا کنید اتصال USBها به لپ تاپ حتی زمانی که از آنها استفاده نمیکنید باتری را تا حدی خالی میکنند.

. تا حدی که برایتان امکان دارد لپ تاپ خود را به برق متصل کنید. وقتی لپ تاپ به برق متصل است ، انرژی مورد نیاز خود را به جای باتری از از برق دریافت میکند.

. باتری لپ تاپ را مدت زمان طولانی بدون استفاده رها نکنید

. باتری لپ تاپ را یک الی 2 بار در سال با یک پارچه مرطوب و الکل پاک کنید و آن را تمیز نگه دارید.

. برای خاموش کردن طولانی مدت لپ تاپ از Hibernate استفاده کنید زیرا خاموش کردن دستگاه با standby انرژی بیشتری را مصرف میکند.

. اگر لپ تاپ شما دارای باتری لیتیوم یونی نیست بدانید که هرگز نباید شارژ باتری لپ تاب به 0 درصد برسد زیرا باعث پایین آمدن کارایی و عملکرد باتری میشود. امروزه اکثر لپ تاپ های جدید و مدرن دارای باتری های لیتیوم یونی هستند که از اثر حافظه رنج نمیبرند.

اتصال به شارژ قبل از به 0 درصد رسیدن

. در صورتی که باتری لپ تاپ شما دارای صفحه نمایش OLED باشد، بهتر است از تماشای صفحه سفید یا خیلی روشن پرهیز کنید زیرا آنها باتری بیشتری مصرف میکنند.

. از درایوهای DVD یا CD پرهیز کنید.

. بعضی لپ تاپ ها محدود کننده داخلی دارند که باتری را فقط 80 تا 85 درصد شارژ میکنند. برخی از انواع باتری با این کار طول عمر بیشتر و عملکرد بهتری دارند.

. هنگامی که حافظه رم کمی دارید، برنامه هایی که نصب میکنید از حافظه پنهان برای نگه داشتن اطلاعات در رم استفاده میکنند که این به ضرر باتری لپ تاپ است.

تعمیرات لپ تاپ توسط نمایندگی ایسوس:

در نمایندگی انلی ایسوس تعمیر کاران و متخصصین با بررسی و شناسایی دقیق مشکل لپ تاپ شما چه نرم افزاری چه سخت افزاری اقدام به تعمیر آن با قطعات صد در صد اورجینال میکنند. در صورت مشاهده خرابی باتری یا هر سخت افزار دیگر  میتوانید با نمایندگی انلی ایسوس تماس حاصل کرده و یا به صورت حضوری مراجعه کنید تا کارشناسان و تعمیرکاران ما در کمترین زمان و با بهترین کیفیت باتری لپ تاپ شما را تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض کنند.


تعمیرات تخصصی لپ تاپ ایسوس

ارتباط با تکنیسین ها

66973081 021-66973091

انلی ایسوس مرجع قطعات و تعمیرات تخصصی ایسوس

2 دیدگاه در “نحوه استفاده صحیح از باتری لپ تاپ

  1. مریم گفت:

    سلام لپ تاپ من حدود نیم ساعت بیشتر شارژ نگه نمیداره به همین خاطر من کلا اونو توی شارژ نگه میدارم اینجوری بهش آسیب وارد میشه؟ ممنونم

    1. arian گفت:

      سلام
      احتمالا عمر باتری شما تموم شده میتونید برای آنالیز اون رو به مجموعه ما بفرستید . اگر هم قصد خرید باتری لپ تاپ ایسوس رو دارید میتونید از طریق سایت یا تماس با ما کارتون رو انجام بدید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *