لپ تاپ ایسوس

شارژ نشدن لپ تاپ ایسوس

شارژ نشدن لپ تاپ ایسوس مسئله ای است بسیار مهم که میتواند به طور کلی قابلیت کاربری در زمان حمل و نقل را از لپ تاپ ایسوس بگیرد. در واقع گاهی لپ تاپ بدون باتری و با اتصال به شارژ نیز کار نمیکند. در این مقاله سعی داریم به سوالاتی از قبیل ” دلایل شارژ نشدن لپ تاپ ایسوس و چگونگی برطرف کردن این مشکل و اینکه اگر به موقع این آسیب برطرف نشود آیا به دیگر سخت افزار ها آسیب میزند؟ و دیگر اینکه آیا افراد میتوانند خودشان این مشکل را به تنهایی برطرف کنند؟” بپردازیم.

علل مختلف شارژ نشدن لپ تاپ ایسوس:

  • خراب بودن دوشاخه آداپتور
  • خراب بودن فیوز دوشاخه
  • قطعی و وجود ایراد در کابل
  • خراب بودن منبع برق و پریز
  • ایراد آداپتور و مدار تبدیل کننده برق
  • مشکل نرم افزار ( که معمولا احتمال وجود این مورد کم است )
  • ایراد و یا از کار افتادن باتری و به پایان رسیدن طول عمر آن
  • خراب بودن فیش آداپتور
  • خراب بودن سوکت شارژر
  • خراب بودن آی سی و برد تغذیه

در ادامه مطلب، در ارتباط با مشکلاتی که ذکر شد توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه میدهیم.

بررسی دقیق تر علل شارژ نشدن لپ تاپ ایسوس:

شارژ نشدن باتری لپ تاپ اینگونه است که برق از طریق دوشاخه ی پریز به آداپتور وارد میگردد و لپ تاپ شارژ میشود. یکی از دلایل اصلی و مهم شارژ نشدن لپ تاپ، خرابی باتری است. باتری هم مانند دیگر کالاهای مصرفی، طول عمر مشخصی دارد و تمام شدن عمر آن میتواند از اصلی ترین دلایل عدم شارژ لپ تاپ باشد. بنابراین میتوان گفت برای متوجه شدن دلیل شارژ نشدن لپ تاپ ابتدا باید سخت افزار های لپ تاپ که مهمترین آن باتری است را مورد بررسی قرار دهیم.

شارژ نشدن لپ تاپ به دلیل خرابی باتری

 

گاهی این امکان وجود دارد که مشکل از پریز، دوشاخه و یا فیوز آن باشد. بعضی از مدل های لپ تاپ ایسوس دوشاخه شان فیوزی دارد که از لپ تاپ و آداپتور آن هنگامی که نوسانات برق شدید است، محافظت میکند. اما گاهی ممکن است فیوز دوشاخه دچار خرابی شده باشد و برق به آداپتور و لپ تاپ نرسد و بنابراین لپ تاپ شارژ نشود. اما همیشه مشکل از فیوز نیست و ممکن است ایراد از پریز برق و یا دوشاخه آداپتور نیز باشد.

اما اگر این قطعات ذکر شده سالم باشند و مشکلی نداشته باشند برق از طریق پریز به دوشاخه و سپس به آداپتور منتقل شده و به ولتاژ مناسب شارژ لپ تاپ ایسوس و مدارهایی که در لپ تاپ وجود دارد تبدیل میگردد.

از دیگر دلایل مشکل شارژ لپ تاپ ایسوس میتوان به خراب بودن فیش و سوکت شارژر در مدار مادربرد اشاره کرد. اگر این قطعات سالم باشند، ابتدا جریان برق وارد مدار تغذیه مادربرد میشود و بین بخش های مختلف و مدارهای لپ تاپ ایسوس توزیع میگردد. در این حالت فرقی ندارد که لپ تاپ دارای باتری و یا فاقد آن باشد. گاهی ممکن است آی سی مدیریت کننده این واحد خراب باشد یا مشکل از مدار باشد همچنین آی سی پاور لپ تاپ که وظیفه تامین ولتاژ قطعات مختلف لپ تاپ را بر عهده دارد و در خصوص محافظت از مدار، به آی سی ها کمک میکند نیز ممکن است مشکل داشته باشد و در این صورت نیز شارژ لپ تاپ دچار مشکل میشود.

آی سی پاور لپ تاپ

 

تعمیر مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ ایسوس:

در مرحله اول از سالم بودن پریز برقی که از آن برای شارژ لپ تاپ استفاده کردید و بعد، از سالم بودن باتری لپ تاپ اطمینان حاصل کنید. برای این کار پریز برق دیگری را در اتاق یا دیوار دیگر برای شارژ کردن لپ تاپ خود استفاده کنید. اگر پریز برق دیگری در دسترس ندارید میتوانید دستگاه دیگری مثل تلفن همراهتان را به همان پریز برق متصل کنید تا متوجه شوید ایراد از پریز برق است یا لپ تاپ شما مشکل دارد.

تست سلامت باتری لپ تاپ: برای اینکه متجه شوید باتری لپ تاپ سالمی دارید یا خیر، نرم افزارهایی برای انجام این تست وجود دارد مانند: Battery Info View, Battery Care, Save Battery, PassMark Battery Mon, Microsys Smarter Battery, Battery Bar, Smarter Battery.

روش دیگر تست سلامت باتری از طریق سیستم عامل ویندوز است که گزارش دقیقی را از سلامت باتری لپ تاپ به شما ارائه میدهد. راه دیگری که میتوانید متوجه شوید ایراد از باتری است یا خیر، این است که باتری را از لپ تاپ خارج کرده و آداپتور لپ تاپ را به برق وصل کنید و اگر لپ تاپ به کار افتاد احتمالا مشکل از باتری است.

گاهی نیز امکان دارد که به علت باز بودن چندین برنامه در پس زمینه لپ تاپ، بار لپ تاپ زیاد شده باشد بنابراین برنامه ها را ببندید تا لپ تاپ کارآمد تر شارژ گردد.

پس از اطمینان از سلامت کامل پریز برق و باتری لپ تاپ وقت آن رسیده که به بررسی شارژ و کابل آداپتور بپردازید.

از اینکه کابل آداپتور و یا دوشاخه آن دچار قطعی، پیچ خوردگی و آسیب نشده باشند اطمینان حاصل کنید. نکاتی در ارتباط با این موارد را در قسمت پایین به شما توضیح میدهیم.

عواملی که باعث خرابی شارژر لپ تاپ ایسوس میشود و رفع آنها:

عواملی مانند نوسان برق، صحیح قرار نگرفتن شارژر در لپ تاپ، ریختن آب و ضربه وارد شدن به لپ تاپ که در نهایت این عوامل میتوانند منجر به قطعی یا تاخوردگی و به طور کلی صدمه به کابل آداپتور یا دوشاخه آن شوند. توجه داشته باشید که اگر دوشاخه دارای فیوز جدا شدنی میباشد، آن را نیز بررسی کنید. اگر مشکل از فیوز باشد میتوانید فیوز دیگری را جایگزین قرار دهید. 

پس از بررسی تمامی عوامل گفته شده، نوبت به بررسی سوکت لپ تاپ میرسد. امکان دارد که پایه های سوکت در مدار مادربرد و تغذیه به درستی و به طور محکم سر جایش قرار نگرفته باشد و شل باشد بنابراین باید ظاهر سوکت و فیش را به خوبی چک کنید. قطعی کابل و خرابی سوکت به احتمال زیاد قابل تعمیر است اما در صورتی که مشکل از برد آداپتور باشد، میتواند عوارض جدی برای دستگاه به وجود آورد بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما به کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای مراجعه کنید. کارشناسان حرفه ای انلی ایسوس با تخصص و مهارتی که دارند در این امر به شما کمک میکنند.

عواقب ناشی از عدم تعمیرات به موقع لپ تاپ ایسوس:

در صورت عدم مراجعه به تعمیرکار امکان دارد که به دلیل نوسانات برق و وارد شدن برق غیر استاندارد ناشی از مشکلات ذکر شده، به مدار داخلی لپ تاپ، برد و قطعات حساس مانند: رم، پردازنده و آی سی های کنترل کننده دستگاه نیز آسیب وارد شود. این وضعیت خسارتی چند برابر هزینه تعمیرات ساده اولیه به شما وارد میکند. بنابراین در صورت بروز مشکل حتما سریع به تعمیرکار مراجعه فرمایید تا در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود.

با وجود شارژ نشدن باتری، لپ تاپ کار میکند!

بله درست متوجه شدید! گاهی پیش می آید که آداپتور را به لپ تاپ متصل میکنید و لپ تاپ شروع به کار میکند اما ناگهان متوجه میشوید که باتری، شارژی دریافت نمیکند. در این صورت احتمالا یک مشکل سخت افزاری در چرخه شارژ لپ تاپ ایسوس شما وجود دارد و امکان دارد در صورت تعمیر نشدن به قطعات دیگر لپ تاپ آسیب جدی وارد کند بنابراین میتوانید درصورت تمایل، لپ تاپ را به نمایندگی انلی ایسوس بیاورید تا کارشناسان و تعمیرکاران ماهر و مجرب ما در کمترین زمان و با بهترین کیفیت، لپ تاپ شما را تعمیر کنند.

 

تعمیرات تخصصی لپ تاپ ایسوس

ارتباط با تکنیسین ها

66973081 021-66973091

انلی ایسوس مرجع قطعات و تعمیرات تخصصی ایسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *